Seuraavaksi tuli tilaisuus tehdä ns. A-luokan keikka Tallinnaan ja Naissaareen. Vieraita ei lähtenyt mukaan, joten ennen lähtöä ei tarvinnut kummemmin siivoilla paattia tai muuta sellaista. Helteiden vuoksi vain vaihdoin vesitankin vedet.

Karkea reittipläni kuului: Kytöltä ulos ja kun karikot on ohitettu otetaan kurssi kohti sopivaa reittipistettä Tallinnan edustalla. Matkaevääksi tein ison laatikollisen kolmioleipiä tonnikalatäytteellä, joten kokkailustakaan ei tarvinnut murehtia mennessä. Menomatkalla ei ollut ihmeempiä havaintoja, merellä oli kaikin puolin rauhallista. Lähtiessä oli hiukan merituulta, joka ulompana kuoli kokonaan. Kunhan vaan nautiskeltiin upeana jatkuvasta säästä ja merellä olosta. Tallinnan vanhan sataman vierassatamassa kiinnityttiin paraatipaikalle SuperAlkon satamamyymälän viereen.

218830989_2458000537678117_2601122729351

Proviantin täydennyksellä kävi selväksi, että maskin käyttö ei kuulu maan tapoihin. Todellakin erotuimme katukuvassa naamarit päässä. Vain kaupan myyjillä näkyi maskeja, joillakin nenän alla. Toinen puuttuva asia on suomalaisturistit. Vierassatama on hiljainen, vain muutama suomalaisvene on paikalla.

Seuraavana päivänä siirryimme helteessä & plägässä Naissaareen. Siirtymä totetutui Satamatorin virkistävien 0% juomien voimalla. Virkistävää niissä oli huurteisen lämpötilan lisäksi poikkeuksellisen runsas aikuiseen makuun sopiva valikoima. Ruoria pyöritellessä mieleeni palasi takavuosien (viini-)mainoksen tunnelmat: ”kuskil on alati suvi".

IMG_20210715_152504.jpg

Siirtymätaipaleella ultimaattisen mukavuuden viimeisteli liiat uv-säteet suodattava verhopilvi:

219242926_2458000287678142_4204760831745

Lähestyvä Naissaaren itäsatama on saanut muotonsa jo ennen ensimmäistä maailmansotaa ja sen aikana, jolloin rakennettiin Pietari Suuren merilinnoitusta. Sen jälkeen sitä on kunnostettu useaan kertaan eri aikoina. Nykyään satamaan ajo on helppoa.

IMG_20210715_161514.jpg

Viime vuonna saari oli koronan vuoksi lähes kokonaan suljettu. Nyt vastassa oli kunnostettu aallonmurtajan laituri, joka on käytössä tällaisenaan toista kautta:

218316287_2456956671115837_8955713199276

Kunnostustöiden tekijät ovat jättäneet toiminimensä ja vuosiluvun uuteen aallonmurtajan seinään:

218106412_2456956794449158_3748156306686

Isommille aluksille on entiseen tapaan kylkikiinnityspaikkoja aallonmurtajan sisäpuolella:

218355233_2456956577782513_6331037715224

Aisalliset ponttoonilaiturit ovat niinikään edelleen vierasveneiden käytössä. Paikalla on suunnilleen saman verran suomalaisveneitä kuin Tallinnassakin oli eli muutama:

218316274_2456956811115823_7438101767512

Ihana aamuhetki ja aamiainen virolaisilla juustoilla:

218489042_2456956631115841_9150363635203

Uunituoreet sämpylät saatiin omasta rengasuunista:

218830989_2456956584449179_3729069082933

Aamupalan jälkeen kävelyllä satamassa:

218116495_2456956884449149_6113448508042

Kaunista on:

218270761_2456956977782473_2112845338233

Sataman sisäänajon sektoriloistolla:

218628183_2456956957782475_7908286169669

Uudistuksia on tälläkin kertaa tehty sopivan maltillisesti, ja paikan upeaa luontoa ja historiaa kunnioittaen.

Naissaari on yksi suosikkipaikoistani. Ensimmäisen kerran kävin täällä vuosituhannen alussa. Lähtötilanne oli kieltämättä rähjäinen, tosin siinäkin oli oma viehätyksensä. Vuoden 1997 opasklassikossa "Matkarajad Naissaarel - Nature trails on the island Naissaar" aallonmurtajalaituri rapistuneine betonikansineen näyttää tältä:

IMG_20210901_222740.jpg